Blogger Widgets

salam

Wednesday 4 July 2012

JIWA TENANG DENGAN SURAH AL-ANKABUT


SURAH Al-Ankabut adalah surah ke 29 dalam Al-Quran. Surah ini terdiri atas 69 ayat serta termasuk golongan surah Makkiyah (surah yang diturunkan di Mekah sebelum Rasulullah berhijrah ke Madinah).

Dinamakan Al-Ankabut yang bererti labah-labah,kerana terdapatnya perkataan berkenaan pada ayat 41 surah ini :
    Umpama orang yang mengambil wali-wali selain daripada Allah.adalah seperti labah-labah yang membuat rumah-rumah labah-labah jika mereka mengetahui.

Dalam ayat berkenaan Allah mengumpamakan para penyembah berhala itu dengan labah -labah yang percaya kepada kekuatan  ruamahnya sebagai tempat berlindung dan tempat menjerat mangsanya.

 Padahal jika rumah berkenaan dihembus angin perlahan atau ditimpa oleh sesuatu barang yang kecil sekalipun nescaya rumah berkenaan akan hancur.Ini menandakan betapa rapuhnya binaan berkenaan.


 Begitulah hal nya dengan kaum musyrikin yang percaya kepada kekuatan sembahan mereka sebagai tempat berlindung dan tempat meminta sesuata yang mereka ingini,padahla sembahan mereka itu tidak mampu sedikit juga menolong mereka dari azab Allah.

 Peristiwa itu pernah terjadi kepada kaum nabi Noh ,kaum nabi Ibrahim,kaum nabi Luth,kaum nabi Syuaib,kaum nabi Solleh dan banyak lagi.Apatah lagi jika menghadapi azab Allah di akhirat nanti,sembahan mereka itu tidak mampu menghindar dan melindungi mereka .


 Turut terkandung dalam surah berkenaan ialah bukti adanya hari kebangkitan dan ancaman terhadap orang yang mengingkarinya,tiap-tiap diri akan merasakan mati dan hanya kepada Allah mereka akan kembli.Allah akan menjamin rezeki terhadap setiapa mahluknya.

 Disebutkan juga kewajipan berbuat baik kepada dua orang ibu bapa , kewajipan mengerjakan solat kerana solat itu mencegah daripada melakukan perbuatan keji dan perbuatan mungkar,kewajipan menentang ajakan mempersekutukan Allah sekalipun datang dari ibu bapa.

 Kisah ujian yang di alami oleh nabi Noh,nabi Ibrahim,nabi Luth,nabi Syuaib ,nabi Solleh dan nabi Musa.

 Allah juga memberitahu dalam surah berkenaan ujian itu perlu untuk menguji keimanan seseorang,usaha manusia itu manfaatnya untuk dirinya sendiri bukan untuk   Allah.Sesuatu sifat yang berlawanan terhadap kebenaran pasti hancur .


 Para ulama tafsir menyebut,barang siapa membaca surah Al-Ankabut ,diberi kepadanya pahala seperti bilangan semua orang-orang yang beriman.Barang siapa menulis surah ini padabekas yang suci kemudian di hapuskan denagn air mutlak lalu di minum insyallah menjadi penawar demam,mehilang kan sifat malas dan dapat menenangkan hati dan jiwa.

Ahli tafsir juga berkata sesiapa yang membaca ayat 46 daripada surah Al-Ankabut berkenaan akan dapat menghindarkan perbuatan sihir,ilmu guna-guna,ilmu hitam dan penyakit yang sukar di ubati.

sumber:mingguan warta perdana 
create by:nurul ain

No comments:

Post a Comment

WAKTU SOLAT