Blogger Widgets

salam

Monday 30 April 2012

PERSAMAAN LALAT DAN MANUSIA




Lalat betina menghasilkan hanya satu telur pada satu-satu masa. Larva spesis ini menetas di dalam perut ibu bapa. Selepas itu, kompaun ibu bapa dalam bentuk makanan larva susu yang sama.


Kini, para penyelidik melaporkan bahawa susu dalam lalat mempunyai enzim dikenali sebagai sphingomyelinase atau smase. Enzim ini juga mendapati pada mamalia dan manusia.


Joshua Benoit, pakar serangga dari Universiti Yale, yang melibatkan penyelidikan mendedahkan bahawa dengan hakikat bahawa lalat boleh digunakan untuk menyokong kajian laktasi manusia.


Pada manusia, kekurangan boleh mengakibatkan smase niemann-pick penyakit, penyakit yang berkaitan dengan sistem saraf yang boleh membawa maut untuk kanak-kanak.


Kemudian, ada juga gangguan tidur, penyakit yang disebabkan oleh parasit dan disebarkan melalui gigitan lalat. Penyakit tidur boleh membawa maut jika tidak ditangani. Tiada Pertarungan vaksin penyakit ini.


Penyelidik percaya bahawa dengan memanipulasi pengeluaran enzim dalam lalat, penduduk lalat ini boleh dikawal. Ini boleh dilakukan dengan menyembur bahan kimia dalam haiwan makanan kepada lalat tsetse.


Keputusan yang diterbitkan dalam jurnal penlitian Joshua, Biologi Pembiakan.
 
sumber New York Times

No comments:

Post a Comment

WAKTU SOLAT